søndag 10. november 2013

Kjøttkaker med erterstuing




4 porsjoner:
500 g kjøttdeig, jeg har brukt biffdeig, det er renere kjøtt
1 ts salt, blandes inn først, det binder vesken i kjøttet
Litt pepper, knivsodd malt muskattnøtt, 2 ts potetesmel
2 egg
1/2 liten løk finhakkes
1 lita ts bakepulver
Ca 1 dl vann
Bland alt sammen og rør til deigen er passe fast. Deigen blir fastere til lenger det røres. Sett kjøttkakene med skjei. Kjøttdeigen sitter ikke fast på skjeia når den blir dyppet i vann mellom hver gang. Steik begge sider i smør el olje på varm panne til de er fint brune. Ha ei gryte ved siden av med finskåren løk og varmt vann i. Når kjøttkakene er fint brune legges de over i vannet og kokes ferdige, ca 7 min. Kok ut panna og tøm det oppi gryta. Rør inn melblanding i vannet til passe tykk saus. Smak til med salt og pepper.


250 g tørka grønne erter legges i vann min 12 t, natta over. Tøm av vannet og skyll ertene. Ha ertene i en gryte og tilsett 1/2 l vann. Kok ertene til de er myke, kan ta opptil 2 timer, gjerne mer. Det kan hende en må etterfylle mer vann. Når ertene er myke tilsettes 1 ts salt og 2 ss smør.
Server med nykokte poteter, gulerøtter og rødbeter.


1 kommentarer:

Lenelisa

Skal prøve denne blandingen, har biffdeig i kjøleskapet. Men jeg stusser på "ei lita teskje bakepulver" -? Bakepulver i kjøttkaker har jeg aldri hørt om! -?

Maris kjøkken   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP