søndag 11. mars 2012

Curry




I dag ble det en tre retters curry på menyen. Det var dal, eggecurry og grønskacurry. Alt smakte godt. Grønsakcurry er det oppskrift på tidligere, men jeg varierer litt med grønsakene. I dag ble det hvitløk, løk, kål, aubergine, blomkål og aspargesbønner og fersk koriander som garnityr.
Currybase:
2 store fedd hvitløk
2 cm fersk ingefær
2 røde chili
2 små løk
Dette moses til en paste i foddprosessoren
3 ss peanøttolje varmes i ei gryte og løkpasten tilsettes. Og steikes til den er gyllen, 8-10 min.
2 mellomstore tomater moses i foddprosessoren og tilsettes i gryta. La det koke til vannet er kokt inn og olje flyter opp. Tilsett deretter malte krydder
1 ss koriander
1 ts karve
1 ts fenugreek
1/2 ts paprika
1/4 ts turmeric
1/2 ts salt, el etter smak
La kryddene koke med i 2-3 min. Tilsett så litt etter litt
1/2 kopp youghert og 3 kopper vann. La dette koke inn til halvparten, alt etter hvor tykk en vil ha sausen. Garner med 1/4 ts garam masala og 3 ss fersk finhakka koriander.
Eggecurry:
Hardkok 2 egg pr pers, la de koke i 10-12 min og la de bli kalde i kaldt vatn. Skrell eggene og ha de oppi sausen og la de koke med i 10 min
Bruker currybasen som saus til eggene.
Varm 2 ts olje i ei panne og steik
1 ts hel karve i ca 30 sek. Tilsett ca 10 grovhakka mandler og la det surre ca 1 min. Hell dette oppi eggcurryen og la det koke i 5 min. Ha i 2 ss youghert som koker med de siste 2 min.
Dal:
1 kopp gule linser vaskes godt, 3-4 vatn
Ha linsene ineingryte sammen med 31/2 kopp vatn, 2 røde chili, 1/4 ts turmeric, 3/4 ts salt og la det koke i 25 min, el til linsene er myke. Blir det tørt kan en tilsette mer vann.
Varm litt olje i ei panne og tilsett 1 ts hel karve og la det steike i ca 30 sek. Tilsett deretter 1 løk og 1 cm fersk ingefær finhakka og steik til det er gyllent. Tilsett fersk koriander og 1/2 ts garam masala. Rør inn. Garner med frisk koriander rett før servering.

0 kommentarer:

Maris kjøkken   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP