fredag 19. desember 2014

Pannestekt torsk med rosenkål og bacon- og valnøttsky

2-3 personer:


Potet og blomkålpuré:
3 mellomstore poteter i terninger
1 blomkål i buketter
Salt og pepper
Smør og evt melk
Kok poteter og blomkål møre. Slå av vannet og la det stå litt og dampe bort evt vann som er igjen i gryta. Mos grønsakene og tilsett smør og evt melk hvis puréen er for tørr. Smak til med salt og pepper.

300 g torsk i porsjonsstykker
Strø på litt havsalt på fisken og la den ligge i 15 min. Skyll av saltet og tørk fisken. Ha på salt og pepper.
Varm 1 ss olje i ei panne. Ha 2 fedd hvitløk, knuste, i panna. Legg fisken i panna med skinnsiden ned. Ha i 0,5 ss smør i panna. Steik fisken i 4-5 min og snu den. Øs steikefett over den. Fisken er ferdig etter 2 min, når den flaker.

Baconsjy:
100 g bacon i terninger
1 sjalottløk i små biter
0,5 neve hakka valnøtter
1 vårløk
1, 5 ss sitronsaft
50 g smør
Smelt smøret i ei gryte og la det småputre til det er nøttebrunt, ca 15 min. Steik baconet sprøtt. Tilsett valnøttene det siste minuttet. Rett før servering has baconet og sjalottløken i det nøttebrune smøret. La det surre et min. Smak til med sitronsaft og tilsett deretter finsnittet vårløk.

300 g rosenkål kokes i lettsaltet vann i ca 5 min. Det skal være tyggemotstand i de. Hell av vannet og server.

0 kommentarer:

Maris kjøkken   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP