mandag 9. juni 2014

Boller uten melk og egg

Da har jeg prøvd meg på å lage boller med eggerstatning og med havremelk.
Eggerstatning: 1 stor ss med linfrø, males/knuses til mel. Tilsett 0,6 dl vann og miks det sammen i 1-2 min til det er en seig masse. Dette tilsvarer 1 egg. Jeg har brukt stavmikser. Når linfrøene er hele, spretter de mye, da er det lurt å ha noe over bollen.


1 kg speltmel
140 g sukker
200 g blå soft, uten melk
6 dl havremelk
2ss linfrø + 1,2 dl kaldt vann
1 pk gjær, søtbakst
2 ts kardemumme
1 klype salt
Sukker, kanel evt rosiner til fyll
Start med å lage eggerstatningen
Bland sammen mel, sukker, kardemumme og salt. Smelt smøret og varm melken fingervarm. Ha dette i melblandingen sammen med eggerstatning og gjør som er oppløst i litt melk el sukker. Rør deigen godt, til den er seig og glatt. Dekk den til og la den heve til dobbel størrelse. Kjevl ut avlange leiver og strø sukker og kanel oppå. Rull sammen og del de ca 2 cm tykke skiver. Legg snittsiden opp på bakepapir og la de heve ca 30 min. Steik i forvarma ovn, 220°C, ca 12-15 min.

0 kommentarer:

Maris kjøkken   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP