lørdag 3. september 2011

Focaccia

600 g speltmel
3 ss olivenolje
3,5 dl lunka vatn
2 ts tørrgjær
1 ts salt + flaksalt til toppings
10 soltørka tomater i tynne skiver
2 fedd hvitløk i tynne skiver
15 grønne el sorte oliven
2 stilker fersk el 2 ts tørka rosmarin


Bland sammen mel, gjær, salt, vann og olje. Tilsett tomater, hvitløk og oliven. La deigen heve til dobbel størrelse.
Elt deigen sammen og klem den ut i ei form, ca 6 cm tykk. La den heve ca 20 min.
Ha mel på fingrene og stikk fordypninger i deigen. Ha rikelig med olje oppå, rosmarin og flaksalt.
Steik på 180°C ca 30 - 35 min.


Alternativ 2:
300 g durumhvete
300 g speltmel
4 dl lunket vann
1 ts salt + flaksalt til topping
3 ss olivenolje
2 ts tørrgjær
Ha vannet i bollen, tilsett olje og salt. Ha i nesten alt melet og gjæren. Elt deigen, tilsett evt resten av melet hvis den er alt for bløt. Ha mel på bordet og tøm deigen over. La den heve tildekket i 20 min. Strekk den ut og fordel evt 10 finstrimla soltørka tomater, 15 sorte oliven og 2 finsnitta fedd hvitløk. Kna deigen godt sammen og hev nye 20 min. i en smurt langpanne. Press deretter deigen ut så den dekker hele langpanna. Hev nye 10 min. Ha mel på fingrene og stikk hull i deigen. Hell over mye olivenolje, dryss over flaksalt og finhakka fersk rosmarin. Steik ved 220°C ca 20-25 min.
- Posted using BlogPress from my iPad

0 kommentarer:

Maris kjøkken   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP