søndag 1. mai 2011

Kringle

Denne oppskrifta fikk jeg av ei gammel dame for mange år siden. Hub brukte den primært til kringle. Jeg synes den er så god, både i smak og til å bake med, at jeg bruker den til skillingsboller/kanel i svingene, rosinboller, skoleboller og vanlige boller. Lager gjerne stor porsjon og lager litt forskjellig når jeg er i gang.
Grunnoppskrift:
100 g gjær
1800 g mel
300 g smør
225 g sukker
9 dl melk + vann
3 ts kardemumme
4 egg
1/2 ts salt
Evt 1 lita ts hornsalt, det gjør bollene litt saftigere.
Start med å vispe egg og sukker til eggedosis. Rør ut gjæren i litt lunken melk og bland det i eggedosisen. Smelt smøret og varm melken til den er fingervarm. Bland dette med eggedosisen. Rør inn det tørre, gjene med mikser. La deigen heve til dobbelstørrelse.


Til kringle bruker jeg vaniljekrem, som kan koke,
kanel og sukker
Kjevl deigen ut til rektangulære leiver. Denne grunnoppskrigta gir 8-9 stk. Smør vaniljekrem oppå leiven strø kanel og rosiner over. Rull deigen sammen til ei pølse. Press skøyten godt til leiven og legg den ned på steikebrettet. Det er lurt å bruke bakepapir. Klipp skiver, nesten helt igjennom og legg annen hver til hver side. Etterhev. Evt smør dei med egg el melk for å få ei blankere skorpe. Steik ved 120° ca 15- 20 min.
- Posted using BlogPress from my iPad

0 kommentarer:

Maris kjøkken   © 2008. Template Recipes by Emporium Digital

TOP